A figyelmi fókuszok evolúciója. Bevezetés a tudástársadalomba 3.
Bevezetés a tudástársadalomba 3.
Az előző szövegben bemutattam, ahogy a nyelv által a figyelmünket közösen fókuszáljuk valamilyen valóság szeletre.
Ha tudták mondani, hogy nézd ez a kő, majd azt is, hogy ez a balta kő, majd azt is hogy érc ... Ez a differenciálódó figyelem kiterjedt az igékre is. És kiterjedt a helyes és helytelen alakzatokra formákra, cselekvésekre. Ez lehetővé tette környezetük egyre finomabb megismerését és manipulálását.
- A jobb cselekvés jobb eszközkészítést,
- a jó és rossz megkülönböztetése jobb technológiát és jobb együttműködést és jobb társadalmi szervezetet jelentett.
Ettől kezdve az emberi evolúció kulturális evolúció is. . A szelekció a tudásokat,a tudásokkal rendelkező csoportok versengését is jelentette.
A felszaporodott tudás, nem fér el egy emberben, de nem baj, mert van munkamegosztás. (ezt mutatja az első szövegben a focis példa)
Mindegyikünk számára a többiek felkészültségeket hordozók.
Munkamegosztás
A munkamegosztásban a résztvevők egymástól különböző állapotokat vesznek fel. (jobbszélső, középcsatár) Ez több felkészültséget tesz lehetővé. A csoport „egész” felkészültségét a csoport hordozza, de nem úgy, hogy minden tagja ugyanúgy részesedik belőle. Én hajtom a vadat, s te lövöd le. Én játszom a basszust, s te a szólót.
A személyek megosztott tudása új probléma-megoldási lehetőségeket teremtett. Amelyek lehettek sikeresek és kudarcosak, s érvényes lehetett rájuk a szelekció. De az embereknek már nem kell szelektálódni, elég, ha felkészültségeiket cserélik ki jobbakra.
A „vadászok veletek” szereplői segítségével kialakult a „vadászat” több személy által hordozott tudása. A „kovácsolok apával” cselekvések sorozatából kialakul a „kovácsolás” tudása és így tovább. Ezek a tudások túlélik a személyeket, mert a tudás a csoportban van.
Így kialakultak új és új csoportok, szakmák, szervezetek, nemzetek, nemzetek közötti szerződések, és ezek rendszere, államközösségek). S kialakult az emberiség globális társadalma.
Az ilyen felkészültségek az egyes személyek szempontjából külső objektív státusra tettek szert. A modrn társadalmakban a kommunikáció intézményei lehetnek ilyen kollektív problémamegoldó komplexek, mint például a modern társadalom fontosabb alrendszerei, amelyek a társadalom egy-egy területén található problémamegoldásokra specializálódtak, ilyenek például a jog, a gazdaság, egészségügy, a művészet, de ilyennek tekinthető minden szervezet is, amely valamilyen speciális probléma megoldására specializálódott felkészültségeket hordoz.
Folytatás következik.
Sorozatok a "Hetedik világon, vagy csatlakozz a "hetedik világ" csoporthoz! https://www.facebook.com/groups/189263464443064/
Felhasznált irodalom
a szöveg kis változtatással megfelel az "El vagyunk havazva című könyvem egy részletének. ("El vagyunk havazva. Hogyan birkóznak meg a szervezetek a bonyolultsággal a tudásmunka korában? Typotex. 2013.) http://www.typotex.hu/konyv/domschitz_matyas_el_vagyunk_havazva
Képek:
http://hdwallpaper2013.com/football/david-villa-football-players-hd-wallpaper.html
http://www.racelies.com/2013/07/inside-brotha-frees-dreams-america-will.html